12 שנ"ל - הבנה והבעה - מבחן מלאלה

חלק ראשון - הבנת הנקרא - 70 נקודות

קרא את הטקסט, עיין בתמונה הנלווית, וענה על השאלות 11-1 על פי ההנחיות (קיימת בחירה בין שאלות)

המנהיגה שהילדים שלכם חייבים להכיר

היא נורתה על ידי מתנקש טאליבן בגיל 15, שנתיים לאחר מכן כבר קטפה את פרס הנובל לשלום, וכעת סיפורה הבלתי יאומן של מלאלה יוספזאי הפך לספר נוער. האם הוא יעניין גם ילדים בישראל?

מעובד מתוך: מעובד מתוך: יותר שווימר, YNET ספרים, 5.3.2016

פסקה א'

אחד הז'אנרים הפופולאריים ביותר בספרות הילדים הוא ספרים הנושאים את סיפורי החיים של אישים בעלי תרומה משמעותית לחברה, לתרבות או למדע. ספרים שכאלה, רבים מהם מאוירים, המגוללים את חייהם ותרומתם של אישים כמו אלברט איינשטיין מוצאים את דרכם למדפים – בבתים ובמוסדות החינוך. ספרים אלה מאפשרים למבוגרים לחנך את הילדים על ברכי אותם "אישים דגולים", מתוך כוונה לעורר בילדים עצמם השראה והבנה כי ביכולתם להשפיע על העולם.

פסקה ב'

הספר "מלאלה" נכתב על ידי זוכת פרס הנובל לשלום הצעירה ביותר אי פעם מלאלה יוספזאי. בספר מגולל סיפורה המופלא של ילדה-גיבורה. זוהי למעשה מהדורה לצעירים של הספר "אני מלאלה" שיועד לקהל הקוראים הבוגר. בנוסף, בקרוב יגיע למסכים סרט חדש המבוסס על סיפורה המופלא ומלא ההשראה.

פסקה ג'

מלאלאה זכתה בפרס הנובל כשהיתה בת 17 בסך הכול, בזכות מאבקה למען זכויות לילדות ולנערות בפקיסטן, מולדתה. פעילותה החברתית שמה דגש על הזכות לשוויון בחינוך בין בנים לבנות. כבר בהיותה בת 11 התפרסמה יוספזאי דרך בלוג שכתבה עבור ה BBC בו תיעדה את חייה תחת שלטון הטאליבן המדכא והאלים. משטר שעשה כל שביכולתו כדי למנוע השכלה מנערות.

פסקה ד'

מאבקה הפומבי האמיץ הביא לה הכרה בינלאומית ובמרוצת השנים היא זכתה בפרסים חשובים המוקירים פעילות אקטיביסטית (נקיטת עמדה ופעולה פומבית) והומאניטרית (חמלה וכוונה לעזור לאוכלוסייה חלשה ונזקקת). ב-2012, שנתיים לפני זכייתה בפרס נובל לשלום, נורתה על ידי מתנקש של הטאליבן כאשר עשתה את דרכה בחזרה מבית הספר – אירוע ממנו ניצלה בנס.

פסקה ה'

אילאיל קופלר, מורה ללימודי מגדר ופמיניסטית אקטיביסטית, טוענת שיוספזאי מייצגת סיפור שסוחף ילדות וילדים. "היא מייצגת עולם שלא מוכר לנוער בישראל, עולם בו חינוך הוא פריווילגיה (זכות מיוחדת ) ולא נגיש (שהגישה אליו אינה כרוכה במאמץ או בקשיים) לכל". היא מוסיפה כי "ילדים בישראל הורגלו שבית הספר הוא חובה לכולם. ברגע שהתלמידים שומעים שילדות לא זכאיות לחינוך, הם מגיבים בזעזוע. כאשר הם מבינים שילדה היא זו שהחליטה להיאבק על מה שמגיע לה ולחברותיה, הסיפור מעורר השראה באופן מיוחד".

פסקה ו'

"מה שמייחד את סיפורה של מלאלה הוא הנחישות שלה וההבנה שיש למאבק חברתי מחירים, ושלעתים אלה מחירים קשים. מדהים להבין שמלאלה לא ויתרה למרות ההשלכות הרגשיות והגופניות שנאלצה לשלם למען הזכויות שלה ושל אחרות. אני חושבת שחשוב מאוד ללמד על מאבקים חברתיים, בטח כאשר ילדות מובילות אותם. ניתן ללמוד מכך שאפשר להשפיע ולשנות את העולם בכל גיל, מוצא ומגדר. מסר נוסף הוא, שאסור להסכים לדיכוי ולאפליה".

שאלות לטקסט - בחר 2 שאלות מתוך 4 השאלות 4-1 שלפניך (לכל שאלה 2 סעיפים): כל שאלה 10 נקודות

1. א. על פי הטקסט: פסקה א', מהו אחד הזאנרים הפופולאריים ביותר בספרות הילדים?

1. ב. על פי הטקסט: פסקה א', מדוע הז'אנר הזה פופולרי ביותר בספרות הילדים?

2. א. בפסקות ג'-ד' בטקסט  מתואר מאבקה של מלאלה. נגד מי נאבקה מלאלה ומאיזו  סיבה מלאלה נאבקה בו?

2. ב. על פי פסקות ג'-ד' בטקסט,  כיצד מאבקה של מלאלה בא לידי ביטוי?, מדוע מאבקה זיכה אותה בהכרה ובפרסים?

3. א. על פי אילאיל קופלר, בפסקה ה' בטקסט, מדוע סיפורה של מלאלה סוחף ילדים וילדות בישראל?

3. ב. על פי פסקה ה' בטקסט:  מדוע סיפורה של מלאלה מעורר השראה באופן מיוחד?

4. א. בפסקה ו' בטקסט מתוארים המחירים של המאבק החברתי של מלאלה. מהם אותם המחירים?

4. ב. מהי המסקנה שעולה מפסקה ו' שבטקסט?

בחר 4 שאלות מתוך 6 השאלות 10-5 שלפניך

5.  מאזכרים: למה מתייחסים המאזכרים המודגשים בקו:

א. אילאיל קופלר, מורה ללימודי מגדר ופמיניסטית אקטיביסטית, טוענת שיוספזאי מייצגת סיפור שסוחף ילדות וילדים. "היא מייצגת עולם שלא מוכר לנוער בישראל…" (פסקה ה')

5 ב. "ברגע שהתלמידים שומעים שילדות לא זכאיות לחינוך, הם מגיבים בזעזוע" .

(פסקה ה')

6. במשפטים הבאים מופיעה מילה שתפקידה יצירת קשר לוגי. מהו תפקידו של הקשר הלוגי במשפט? (בחר את סוג הקשר הלוגי מבין התשובות המוצעות ורשום את תשובתך)

6א. "ב-2012, שנתיים לפני זכייתה בפרס נובל לשלום, נורתה על ידי מתנקש של הטאליבן כאשר עשתה את דרכה בחזרה מבית הספר – אירוע ממנו ניצלה בנס." (פסקה ד')

א.סיבה ותוצאה   ב.ניגוד   ג.תנאי   ד.זמן 

6. ב. "מדהים להבין שמלאלה לא ויתרה למרות ההשלכות הרגשיות והגופניות שנאלצה לשלם … " (פסקה ו')

א.סיבה ותוצאה   ב.ניגוד   ג.ויתור    ד.תכלית/מטרה 

7. נרדפות וניגודי משמעות

7א. ""כבר בהיותה בת 11 התפרסמה יוספזאי דרך בלוג שכתבה עבור ה BBC בו תיעדה את חייה תחת שלטון הטאליבן המדכא והאלים.." (פסקה ג')

סמן מהו היחס הסמנטי בין המילים:

מדכא  – מתאכזר

1.נרדפות   2.ניגודיות

7ב. רשום את כל זוגות המילים שהיחס ביניהן הוא כמו היחס שבין המילים שבסעיף א':

1. לשנות – לגוון

2. פחד – אומץ

3. חוזק – חוסן

4. כשלו – צלחו

8.א. סמיכות: לפניך טבלה. השלם את החסר.

סמיכות ביחידסמיכות ברבים
1.סיפורי חיים
 זוכת הפרס2.
פרס נובל3. 
4.מאבקי כח
מעורר השראה5.

(8א) תשובה 1

(8א) תשובה 2

(8א) תשובה 3

(8א) תשובה 4

(8א) תשובה 5

8ב. הביאו 3 דוגמות נוספות (שונות מהמצויינות בטבלה) מהטקסט: בחר את הדוגמות מפסקות ג'-ה" בלבד. הדוגמות יכולות להיות סמיכות ביחיד ו/או סמיכות ברביםאפשרי גם מתוך ההבהרות שבסוגריים.
 
העתק את הצירוף בלבד כפי שהוא מובא בטקסט – אין להמירו ליחיד/לרבים. 

לנוחיותך שובצו הפסקות:

פסקה ג'

מלאלאה זכתה בפרס הנובל כשהיתה בת 17 בסך הכול, בזכות מאבקה למען זכויות לילדות ולנערות בפקיסטן, מולדתה. פעילותה החברתית שמה דגש על הזכות לשוויון בחינוך בין בנים לבנות. כבר בהיותה בת 11 התפרסמה יוספזאי דרך בלוג שכתבה עבור ה BBC בו תיעדה את חייה תחת שלטון הטאליבן המדכא והאלים. משטר שעשה כל שביכולתו כדי למנוע השכלה מנערות.

פסקה ד'

מאבקה הפומבי האמיץ הביא לה הכרה בינלאומית ובמרוצת השנים היא זכתה בפרסים חשובים המוקירים פעילות אקטיביסטית (נקיטת עמדה ופעולה פומבית) והומאניטרית (חמלה וכוונה לעזור לאוכלוסייה חלשה ונזקקת). ב-2012, שנתיים לפני זכייתה בפרס נובל לשלום, נורתה על ידי מתנקש של הטאליבן כאשר עשתה את דרכה בחזרה מבית הספר – אירוע ממנו ניצלה בנס.

פסקה ה'

אילאיל קופלר, מורה ללימודי מגדר ופמיניסטית אקטיביסטית, טוענת שיוספזאי מייצגת סיפור שסוחף ילדות וילדים. "היא מייצגת עולם שלא מוכר לנוער בישראל, עולם בו חינוך הוא פריווילגיה (זכות מיוחדת ) ולא נגיש (שהגישה אליו אינה כרוכה במאמץ או בקשיים) לכל". היא מוסיפה כי "ילדים בישראל הורגלו שבית הספר הוא חובה לכולם. ברגע שהתלמידים שומעים שילדות לא זכאיות לחינוך, הם מגיבים בזעזוע. כאשר הם מבינים שילדה היא זו שהחליטה להיאבק על מה שמגיע לה ולחברותיה, הסיפור מעורר השראה באופן מיוחד".

(8ב) תשובה 1

(8ב) תשובה 2

(8ב) תשובה 3

9. לפניך משפטים בהם נעשה שימוש במירכאות.  

מה תפקיד המירכאות בחלקים המודגשים בסעיפים הבאים?  

את תפקיד המירכאות בכל משפט בחר מתוך האפשרויות הבאות:
ציטוט, אירוניה, שם/מושג, ביטוי מושאל (מטאפורה), סלנג, ביטוי/פתגם

9א.  "ספרים אלה מאפשרים למבוגרים לחנך את הילדים על ברכי אותם "אישים דגולים"… (פסקה א')

9ב. אילאיל קופלר, מורה ללימודי מגדר ופמיניסטית אקטיביסטית, טוענת שיוספזאי מייצגת סיפור שסוחף ילדות וילדים. "היא מייצגת עולם שלא מוכר לנוער בישראל, עולם בו חינוך הוא פריווילגיה (זכות מיוחדת ) ולא נגיש (שהגישה אליו אינה כרוכה במאמץ או בקשיים) לכל". (פסקה ה')

10. פירושי מילים

א. "בספר מגולל סיפורה המופלא של ילדה-גיבורה." (פסקה ב').

לפניכם ארבעה פירושים למילה "מגולל".  הקיפו את הפירוש המתאים ביותר להקשר במאמר:                           

א. מומצא מן הדמיון  

ב. מסופר באופן מפורט    

ג. מסופר במעגלים   

ד. קרה בהפתעה

10. ב. "מה שמייחד את סיפורה של מלאלה הוא הנחישות שלה…" (פסקה ו').

לפניכם ארבעה פירושים למילה "נחישות".  הקיפו את הפירוש המתאים ביותר להקשר במאמר:                           

א. נחשיות      

ב. חוסר רצון    

ג.  החלטיות   

ד. חוסר מזל

שאלה 11 - שאלת חובה - יש לענות על שני הסעיפים בשאלה

11 א. תאר מהו המסר שמציגה הקריקטורה, לדעתך.

11 ב. בחר פריט משמעותי מהקריקטורה. הצג את בחירתך והסבר מדוע הפריט שבחרת משמעותי?

חלק שני - הבעה - 30 נקודות

לנבחן הרגיל: ענה על אחת מתוך 2 השאלות 13-12. לנבחן המותאם: ענה רק על סעיף א בשאלה 12 או בשאלה 13 (אין צורך לכתוב סיכום או חיבור)

12.א  אם בחרת בשאלה זו: לפניך תרשים. מלא את המשבצות הריקות על פי טקסט 1 והתמונה הנלווית.     (15 נקודות)

המאבק

דוגמה1 מתוך הטקסט

דוגמה 2 מתוך הטקסט

דוגמה 3 מהתמונה הנלווית

מסקנות:

מהטקסט:

מהתמונה:

12 ב. כתוב סיכום בלשונך.     (15 נקודות / מותאם לא עונה על סעיף זה) 
בסיכומך התייחס למאבק שמוצג בטקסט, לדוגמות שעולות מהטקסט ומהתמונה, ולמסקנות שעולות מהטקסט ומהתמונה.
(אורך הסיכום  כ- 12 שורות – לצורך תלקיט זה – ניתן לכתוב סיכום קצר יותר של כ- 10 שורות).

13. אם בחרת בשאלה זו:

א.  מלא את הטבלה הבאה: (15 נקודות/30 נקודות למותאם)

רשום בחירתך:

אני מסכים ל / מתנגד ל/ מסתייג מ

טענה ש

הטרור לא ישנה את שאיפותינו ולא יעצור את מטרותינו

ההסבר שלי לבחירה הוא ש:

המתנגדים לדעתי אומרים ש:

תשובתי למתנגדים היא ש:

13. ב. כתוב חיבור קצר שנושאו הוא: 

הטרור לא ישנה את שאיפותינו ולא יעצור את מטרותינו

 בחיבורך כלול את הרכיבים הבאים: 1. כותרת 2. פתיחה 3. הטענה + דעתך וביסוס/נימוק 4. דעתם של המתנגדים לדעתך ותשובתך להם 5. פסקת סיום.

(אורך החיבור  כ- 12 שורות שורות – לצורך תלקיט זה – ניתן לכתוב חיבור קצר יותר של כ- 10 שורות (15 נקודות / מותאם לא עונה על סעיף זה)

בהצלחה!